Social Work Collective: a reflexive bet in times of dictatorship

Authors

Abstract

The Social Work Collective was a professional association that generated an alternative space for reflection and critical action to rethink Social Work in times of civil-military dictatorship. In this article, we want to recover the experience in the key of historical reconstruction to account for a common narrative that allows us to connect with our disciplinary past-present, through the testimonies of those who formed this collective. Methodologically, we have approached the Social Work Collective through testimonial interviews of its members and the analysis of secondary sources, particularly the personal archives of those who formed it. We rescued the experience of the Collective, giving account of the scenario from where it emerges, emphasizing its collective logic, its written production as a space for reflection and professional communication, as well as the way in which these elements are intertwined from the different professional trajectories. We seek to account for the functioning of this group, whose ways of being and doing Social Work we have called "the collective of the Collective".

Keywords:

Social Work, reflection, social intervention

Author Biographies

Camila Veliz Bustamante, Universidad Alberto Hurtado

Social Worker from Alberto Hurtado University, Master of Psychology with a focus on Community Psychology from the University of Chile, and Ph.D. in Social Work from the University of La Plata, Argentina. Currently, she is an academic and coordinator of the Study Group on History and Social Work at the Department of Social Work, Alberto Hurtado University.

Katia García Benítez, Universidad Alberto Hurtado

Social Worker, Bachelor of Social Work from the Metropolitan Technological University, Master of Interdisciplinary Social Intervention. Currently, she is an academic and director of the Department of Social Work at Alberto Hurtado University.

Hanna Magdalena Troncoso del Rio, Universidad Alberto Hurtado

Social Worker and Master in Interdisciplinary Social Intervention from Alberto Hurtado University. Currently, she is an academic and director of the Social Work program at Alberto Hurtado University

References

Aguayo, C., Cornejo, R. y López, T. (2018). Luces y Sombras del Trabajo Social Chileno: memoria desde finales de la década del 1950 al 2000. Espacio Editorial.

Aylwin, N., Forttes, A. y Matus, T. (2004). La reinvención de la memoria: indagación sobre el proceso de profesionalización del Trabajo Social chileno 1925-1965. Ediciones Pontificia Universidad Católica de Chile.

Colectivo de Trabajo Social. (1983). Editorial. Revista Apuntes para Trabajo Social, 3.

Colectivo de Trabajo Social. (1985). Colectivo de Trabajo Social: un espacio de encuentro para el Trabajo Social en Chile. Documento no publicado.

Cornejo, R. (2018). La construcción narrativa basada en la memoria: una puerta hacia el pasado de los trabajadores sociales. En C. Aguayo, R. Cornejo, y T. López, Luces y Sombras del Trabajo Social Chileno: memoria desde finales de la década del 1950 al 2000 (pp. 31-59). Espacio Editorial.

González, M. (2010). Historias del Trabajo Social en Chile, 1925-2008. Contribución para nuevos relatos. Ediciones Técnicas de Educación Superior.

Illanes, M. A. (2007). Cuerpo y Sangre de la Política. La construcción históricas de las Visitadoras Sociales (1887-1940). LOM.

Lampasona, J. (2023). “Módulo 2: El trabajo con testimonios”. Curso virtual ¿Cómo estudiamos las memorias sociales? Herramientas metodológicas para la investigación. Núcleo de Estudios sobre Memoria, CIS-CONICET/IDES-UNTREF.

Moyano, C. (2016). La intelectualidad de izquierda renovada en Chile durante los años 80. Debates y propuestas. Revista de Historia, Universidad de Concepción, 2(23), 10-34.

Moyano, C. (2022). Trabajadoras sociales: intelectuales en el campo de oposición a la dictadura. Intervención, reflexión y acción del “Colectivo de Trabajo Social” 1981-1990. Intervención, 12(2), 13-25. https://doi.org/10.53689/int.v12i2.150

Moyano-Barahona, C. y Mella-Polanco, M. (2017). La Revista Proposiciones: Espacio de sociabilidad intelectual y producción de saberes en el campo intelectual de la izquierda chilena durante los 80. Revista Austral De Ciencias Sociales, 32, 77–98. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2017.n32-05

Moyano, C. y Pacheco, V. (2018). Revista Apuntes para el Trabajo Social. Una mirada a las mujeres intelectuales de las ONG y la generación de conocimiento sobre lo femenino-popular en Chile, 1980-1989. Revista Historia, UNESP, 37. https://doi.org/10.1590/1980-4369e2018007

Queirolo, G., Ramacciotti, K. y Martín, A. L. (2019) Mujeres, saberes y profesiones. Un recorrido desde las ciencias sociales. Biblios.

Queirolo, G. y Zarate, S. (2020). Camino al ejercicio profesional. Trabajo y género en Argentina y Chile (siglos XIX y XX). Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Quiroz, T. (1984). En busca de la identidad. El Colectivo de Trabajo Social de Santiago-Chile. Acción Crítica, 15, 1-4.

Samperio, E., De Marinis, N. y Verón, J. (2004). El proceso de Reconceptualización en Trabajo Social y su relación con la sistematización de prácticas sociales. El aporte del pensamiento sociológico. VI Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://cdsa.aacademica.org/000-045/21.pdf

Sánchez, D. (2018). Trabajo Social y Derechos Humanos: una experiencia solidaria. En P. Morales y M.A. Rodríguez (comp.), Los Derechos Humanos Hoy: reflexiones, desafíos y proyecciones a 70 años de la Declaración Universal (1948-2018) (p.187-202). RIL editores.

Véliz, C. y García, K. (2022). Formación en Trabajo Social durante la dictadura cívico militar (1973-1990) en Chile. Elementos para su análisis. Intervención, 12(2), 26-40. https://doi.org/10.53689/int.v12i2.151

Vidal, P. (2016). Trabajo Social en Chile. Un siglo de trayectoria. RIL editores.

Weber, C., Gavrila, C., Scelsio, J. y Cavalleri, S. (2021, 18 al 22 de octubre). Aspectos metodológicos respecto del acceso de la información y del trabajo con archivos [Ponencia]. XII Jornadas de Investigación, Docencia, Extensión y Ejercicio Profesional (XII JIDEEP), Facultad de Trabajo Social, Universidad Nacional de La Plata.

Zúñiga, R. (2014). Pensar la interdisciplinariedad en la intervención social: El desafío de la transformación social. La intervención y las intervenciones. Intervención, 3, 10-18, https://doi.org/10.53689/int.v1i3.7